X

آموزش سئو | آموزش سئو سایت | مقالات سئو | آموزش بهینه سازی سایت

خدمات سئو

آموزش سئو سایت: آموزش SEO

سئو چیست؟ متخصص سئو کیست؟ استراتژی سئو چیست؟
متخصص سئو

سئو چیست؟ متخصص سئو کیست؟ استراتژی سئو چیست؟

سئو سایت چیست؟ بهینه سازی سایت به چه معناست؟ متخصص سئو کیست؟ مفهوم عملیاتی سئو چیست؟

سئو چیست؟


« سئو » تلفظ واژه « SEO » که مخفف عبارت انگلیسی « Search Engine Optimization » است و به معنی "بهینه سازی موتورهای جستجو" و مفهوم "عملیات و فرایندهای بهینه سازی صفحات وب به منظور ایندکس مناسب آنها و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوی وب" (همچون گوگل، بینگ، یاهو، آسک) می باشد.

به عبارت دیگر، سئو سایت (SEO Marketing)؛ هدفمندترین نوع بازاریابی دیجیتال است و به فرایندی متشکل از مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به قرار گرفتن لینک یک وب سایت در ابتدای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و افزایش بازدیدکنندگان یک وب سایت از طریق جستجوهای طبیعی یا ارگانیک منتهی می شود.

فهرست نتایج جستجو با توجه به موتورهای جستجوی وب، الگوریتم های مخصوص آنها، موقعیت مکانی، تاریخچه و الگوی جستجوی کاربران و تعامل آنها با محتوای سایت ها رتبه‌بندی می‌شوند و یک متخصص سئو برای پیشبرد اهداف پروژه سئو سایت باید همه آنها را مد نظر داشته باشد.

هر موتور جستجو، با الگوریتم ها و معیارهای خاص خود، صفحات وب را رتبه بندی نموده و معمولا آنها را افشا نمی کند، ولی متخصصان سئو در سراسر دنیا با توجه به کمترین اطلاعاتی که به ویژه از الگوریتم های گوگل منتشر می شوند، تجربه ها و همچنین نتایج مطالعات موردی خود، به حدود 200 فاکتور مهم برای رتبه بندی دست یافته اند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از؛ ایجاد محتوای با کیفیت بر اساس تحقیق کلمات کلیدی و متناسب با نیاز مخاطب، اصلاح ساختار سایت و لینک سازی داخلی، طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی بودن صفحات وب، افزایش سرعت لود سایت و SSL، سئوی خارج از سایت، بک لینک، سئوی محلی و ... که می توانید در این لینک « سئوی سایت » مهمترین آن ها را در خلاصه ترین حالت ممکن، مطالعه بفرمایید.

هدف عملیاتی فعالیت های مرتبط با سئو؛ کسب رتبه های بالاتر و در نهایت رتبه اول صفحه وب مورد نظر در نتایج موتورهای جستجو می باشد که برحسب کلیدواژه ی متناسب با نوع فعالیت، شغل و بیزینس، نام شخص و یا خدمات مرتبط با آن بوده و باید با دقت و پس از بررسی های لازم انتخاب شود، چرا که در صورت انتخاب یک کلید واژه نامناسب که توسط افراد کمی در اینترنت جستجو می شود، کلیه فعالیت های شما یعنی طراحی و راه اندازی یک سایت، درج مطالب و هزینه های جانبی آن به هدر رفته و بازدید کننده ای را برای سایت شما به ارمغان نخواهد آورد.

اصولا هدف نهایی فردی که از متخصص سئو برای بهینه سازی سایت و صفحات وبِ خود کمک می گیرد؛ رسیدن به نوعی سود و معمولا مادی است.

پس تا حدودی می شود اینگونه نتیجه گیری کرد که سئو یعنی تبلیغاتی هدفمند که منتهی به سود خواهد شد.

 

سئو چیست؟

 

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو به کلیه فعالیت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت و سئو باید انجام شود احاطه کافی داشته و از الگوریتم های موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل، آگاهی کافی دارد تا بتواند با یک استراتژی موثر، صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبه های بالاتر از رقبا قرار دهد.

 

دانش و مهارت هایی که یک سئو کار باید بداند؟

  • دانش مبانی و مفاهیم سئو سایت
  • شناخت الگوریتم های موتور جستجوی هدف
  • دانش و استفاده مناسب از ابزارهای تخصصی سئو سایت مانند: گوگل ترند، گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر)، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و نرم افزارهای سئو
  • توانایی یافتن، انتخاب و حتی سرقت بهترین کلیدواژه های رقبا!
  • داشتن استراتژی در تولید محتوا، لینک بیلدینگ، سئو داخلی، سئوی خارجی و لوکال سئو
  • آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا، مبانی هاستینگ و برخی از زبان های برنامه نویسی
  • آشنایی با برترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی موثر در فرایند خدمات سئو
  • مهارت مدیریت زمان در اجرای پروژه سئو سایت

لازم به ذکر است؛ امروزه می توان گفت سئو یک هنر است و متخصص سئو یک هنرمند! چرا که موتورهای جستجو به طور مداوم درحال تغییر الگوریتم های جستجوی خود برای بهتر کردن نتایج جستجو هستند و علاوه بر دانش کافی در این زمینه باید هنرمندی خویش را هم به چالش بکشد.

 

شاخص های کلیدی عملکرد در سئو چیست؟ (SEO KPI)

به منظور تعیین اهداف دقیق در سئو و بهینه سازی سایت، سنجش عملکرد و اندازه گیری پیشرفت در دستیابی به این اهداف و حذف ریسکِ از بین رفتن هزینه، همیشه نیازمند معیارهایی هستیم تا در صورت لزوم، فرایند بازاریابی سئو را اصلاح و به طور مداوم بهبود بخشیم.

مهمترین فاکتورهای بررسی میزان موفقیت کارشناس سئو در انواع فنی، کمی و کیفی در زیر فهرست شده اند:

  • سئوی تکنیکال: افزایش سرعت سایت، رفع مشکلات ساختاری، کدها و مشاهده صحیح در موبایل، رفع خطاها و استفاده از انواع داده های ساختار یافته (Technical SEO)
  • ایمپرشن (Impression)
  • متوسط موقعیت (Average Position)
  • موقعیت کلمه کلیدی (Main Keyword Position)
  • افزایش طبیعی کلیک کاربران و ورودی از گوگل و سایر موتورهای جستجو (Organic Traffic)
  • اختصاص سهم بیشتر در جستجوی کلمات کلیدی نسبت به رقبا (CTRs)
  • کاهش نرخ پرش یا خروج کاربران از سایت (Bounce Rates)
  • افزایش زمان ماندن کاربر در سایت (Time on site)
  • بازگشت کاربران به سایت (Return visitors)
  • بهبود سرعت ایندکس صفحات (Index speed)
  • ارتقای کیفیت بک لینک ها (Backlink Quality)
  • افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)
  • افزایش اعتبار صفحات به ویژه صفحات فرود (Page Rank)
  • جستجوی برند (Brand Search)
  • نرخ تبدیل (Organic Conversions)
  • بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment)

 

معیارهای اشتباه در سنجش موفقیت در سئوی سایت چیست؟

  • بهبود رتبه الکسا (Alexa Rank): وقتی با نرم افزار، سیستم های کلیکی، ربات، پاپ آپ و ... می توان به راحتی رتبه الکسا را ارتقا داد؛ پس این یک شاخص غلط برای سنجش میزان عملکرد در سئو سایت خواهد بود.
  • تعداد صفحات ایندکس شده (Total Index Pages)
  • افزایش میزان تولید محتوا

 

* بهینه سازی نرخ تبدیل در جهت افزایش مشتریان (فروش بیشتر) و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، هدف نهایی و بهترین شاخص کلیدی عملکرد در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.

 

استراتژی سئو چیست؟

سئو ممکن است ارزان نباشد ولی در مقایسه با سایر روش های بازاریابی از نرخ بازگشت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در بالا اشاره شد؛ والاترین هدفی که می توان برای سئو در نظر گرفت؛ افزایش نرخ تبدیل و فروش است، پس استراتژی سئو، دستورالعملی است که برای انجام فرایند سئو و دستیابی به این هدف، تدوین می گردد. جایگاه سئو در فرآیند طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال و فروش از طریق وب یا اپلیکیشن موبایل، تقدم بر همه آنهاست و باید برای آن یک استراتژی صحیح در نظر گرفت و در عین حال برای آن پایانی نمی توان در نظر گرفت.

علی رغم اینکه به طور دقیق از نحوه عملکرد رتبه بندی سایت ها توسط موتورهای جستجو، اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی بیش از 200 فاکتور شناخته شده و تاثیرگذار در این رتبه بندی شناسایی شده است و هر روز این متغیرهای تاثیرگذار در حال تغییر هستند.

یکی از بزرگترین اشتباهات رایج شرکت ها و استارت آپ ها، تصور آنها از این موضوع است که اگر به جایگاه یکِ گوگل در کلمه کلیدی خاصی دست یابند، حتما میلیاردر خواهند شد و این در حالی است که اصلا به نوع خدمت یا کالایی که ارائه می کنند، نیازها و رضایت مشتری و پشتیبانی مناسب یا حتی کیفیت محتوای سایت خود اهمیت نداده و فعالیتی به منظور تبدیل کاربران سایت به مشتری احتمالی در نظر نگرفته اند.

باید در نظر داشته باشید که صرفا بالا بودن در یک یا چند کلمه کلیدی محدود، نتیجه ای به جز سهم اندک در بازار و افت ناگهانی با تغییر نگرش و شیوه جستجوی کاربران و کلمات کلیدی آنها در پی نخواهید داشت!

 

مراحل استراتژی سئو کدامند؟

 

تحقیق کلمات کلیدی

اساس و سنگ بنای استراتژی سئو، کشف، سرقت، انتخاب صحیح کلمات کلیدی و رصد تغییرات آنها در طول زمان است. تنها زمانی که انتخاب کلمات کلیدی براساس نیاز کاربران موتورهای جستجو باشد و پا را فراتر از سئوی یک محصول یا اطلاع رسانی صرف بگذاریم، می توان انتظار تضمین در بازاریابی سئو و آینده کسب و کار خود یا مشتری را داشته باشیم. با استفاده از ابزارهای گوگل (Ads، Keyword Planner، Suggestion، Trends) یا KWFinder، Keywordtool.io و... تحلیل رقبا و ایجاد لیستی از ارزشمندترین کلمات در جهت اهداف سئو برای افزایش کیفیت مشتریان، با چاشنی کلمات کلیدی طولانی، هدف گذاری لوکال سئو و عبارات محلی، سئوی یک سایت یا صفحه وب آغاز می شود.

 

سئو تکنیکال

سئوی فنی یا تکنیکال؛ پیاده سازی یا اصلاح ساختار سایت، صفحات، آدرس ها، صفحه بندی مطالب و لینک سازی داخلی بر اساس تحقیق کلمات کلیدی است و همچنین بهینه سازی برای موبایل، افزایش سرعت سایت، مدیریت ریدایرکت ها، سایت مپ و فایل Robots و استفاده مناسب از تگCanonical و سئوی داخلی سایت با استفاده از داده های ساختار یافته و نشانه گذاری های استاندارد است که بنای محکمی را در سئوی یک سایت می سازد.

 

تولید محتوا

بدون داشتن یک استراتژی دقیق برای تولید انواع محتوای وب، نمی توان به جایی رسید. کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا بر اساس اهداف سازمانی و شناخت مخاطب هدف در این مرحله از سئو، اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی ساختار محتوا و صفحات، انتخاب بهترین کلمات در عناوین، چگالی مناسب و استفاده از کلمات مترادف و مرحله بندی اهداف کوتاه مدت تا بلند مدت با سختی و رقابت بسیار بالا می تواند یک دید چالشی و آینده نگری در تولید محتوا باشد. داشتن برنامه زمانی و تولید مستمر محتوا اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی امکانات کامنت مارکتینگ، پاسخگویی به سوالات کاربران و مدیریت نظرات نیز یکی از بهترین راهکارهای تولید محتواست. در بسیاری از موارد به جای افراط در تولید محتوا می توان با استفاده از تکنیک ایجاد مطالبی کاملتر از رقبا، کاربردی و راهگشا برای کاربران نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.

 

لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی

استراتژی سئو در ادامه تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، سئو تکنیکال و تولید محتوا با یک برنامه لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی کامل خواهد شد. ارزش ایجاد بک لینک به شیوه ای که طبیعی جلوه نماید بر کسی پوشیده نیست و در اغلب موارد نمی توان بدون آن به نتیجه دلخواه رسید یا زمان نسبتا زیادی از ما خواهد گرفت. یکی از بهترین گزینه ها می تواند درج رپورتاژ آگهی در سایت هایی با ارتباط موضوعی و درج 2 تا 3 لینک فالو در سایت هایی با اسپم اسکور پایین و اعتبار دامنه بالا بر اساس بودجه و نیاز پروژه سئو باشد. ثبت سایت در دایرکتوری ها، ایجاد لینک های دائم و خرید بک لینک های مطمئن و همچنین حذف لینک های مخرب در این مرحله انجام می پذیرد.

 

سنجش عملکرد و بهینه سازی استراتژی سئو

بررسی اثربخشی مداوم فعالیت های انجام شده، تعریف اهداف و آنالیز نتایج در گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در فرایند سئو می باشد. تقویت لندینگ پیج ها بر اساس اولویت، شناسایی لینک های شکسته، رفع اشتباهات در تولید محتوا، حذف محتوای تکراری بوجود آمده در اثر ایرادات سئوی تکنیکال، شناسایی کلمات ارزشمند جدید، اصلاح صفحاتی از یک سایت که در نتایج گوگل با هم رقابت می کنند، استفاده صحیح از Disavow Links و به طور کلی بهینه سازی مستمر، از رموز موفقیت در یک استراتژی سئو می باشد.

 

این مطلب در نهم بهمن سال 1391 انتشار یافته و چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته است.

مطلب قبلی الگوریتم گوگل رنک برین چیست؟ اهمیت آن در سئو سایت چقدر است؟
مطلب بعدی تکنیک های سئو داخلی سایت (On-Page SEO) چیست؟
16722 به این مطلب امتیاز دهید:
4.8

دیدگاه خود را درج فرمایید

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن دیدگاه

انتخابگر پوسته

طراحی وب سایت

«توسعه وب، طراحی سایت شرکتی، خبری، فروشگاهی، شخصی و طراحی پورتال سازمانی» به صورت ریسپانسیو با تجربه کاربری حرفه ای و رابط کاربری زیبا، مطابق استانداردهای جهانی، همراه با سئوی سایت و بهینه سازی صفحات وب برای گوگل و سایر موتورهای جستجو. از طراحی سایت تا هک رشد برندتان همیشه در کنار شما خواهیم بود.

آموزش سئو مارکتینگ: آشنایی با کلیدواژه های SEO

Bounce Rate

نرخ پرش یا باونس ریت: میزان بازدیدکنندگان یک سایت که پس از ورود و تنها مشاهده یک صفحه از سایت خارج می شوند. این عدد به صورت درصد بیان می شود و هنگامی که می گوییم باونس ریت یک سایت 60% است، یعنی 60 درصد از کاربران فقط یک صفحه از سایت را بازدید می کنند. 

Browsers: مرورگرها

نرم افزارها و ابزارهایی که بوسیله آن می توان در سیستم های مختلف به سایت ها سر زد و صفحات آن را مشاهده نمود. مانند Chrome, Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Opera, Safari

Conversion and Cost Per Action: نرخ همگرایی و هزینه یک عمل

Domain Authority:

دامین آتوریتی به امتیازی گفته می شود که توسط سایت Moz.com که یک سایت مرجع در زمینه بازاریابی سئو می باشد، ابداع شده و با عضویت در این سایت و نصب افزونه MozBar روی مرورگر گوگل کروم برای هر سایتی قابل مشاهده است. Domain Authority, Page Authority, Spam Score، تعداد بک لینک های داخلی و خارج از سایت، لینک های Follow و No Follow و اطلاعات نسبتا مناسبی در قسمت تحلیل صفحه به صورت رایگان وجود دارند ولی برای بهینه سازی سایت و استفاده از قسمت Page Optimization یا باید اکانت رایگان آزمایشی را فعال و یا از اکانت پریمیوم استفاده نمایید. معمولا سایت های مرجع مانند سایت های حکومتی، دانشگاه ها، گوگل، مایکروسافت، اپل، فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی دارای صفحات زیادی با آتوریتی بالاتر از 90 هستند. تقریبا همه مواردی که در مورد ابزار موز نام برده شد، در این رتبه بندی تاثیر دارند.

Engagement: درگیری

Exit pages: صفحات خروج سایت

Keywords: کلیدواژه‌ها

SEO:

فرایند فعالیت مداوم و همیشگی برای بهینه سازی سایت و صفحات وب به منظور کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجوی وب (مانند گوگل، یاهو و بینگ).

Page views: تعداد بازدیدها از صفحات سایت

Referrals: ارجاعات

Top pages: صفحات پربازدید

Unique visitor:

بازدیدکننده منحصر به‌فرد (اگر 10 فرد وارد یک سایت شوند و جمعا از 87 صفحه بازدید کنند، یونیک ویزیتور ما 10 و میانگین پیج ویو ما 8.7 صفحه به ازای هر کاربر می باشد) به عبارتی به تعداد افرادی که در یک بازه زمانی مشخص به یک سایت یا صفحه وب سر می زنند یونیک ویزیتور گفته می شود.

خدمات سئو

ارتقای رتبه سایت در کلمات کلیدی منتخب

ارتقای رتبه سایت در کلمات کلیدی منتخب

متخصص سئو با کلیدواژه هایی که بیشترین جستجو در حرفه شما را دارد در جهت افزایش بازدید سایت و قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل قدم برمی دارد.

در بسیاری از موارد کارفرماهای متخصصین سئو به هیچ چیز کار ندارند جز اینکه وب سایت آن ها در کلمات کلیدی که از قبل انتخاب کرده اند رتبه خوبی را کسب...

بهینه سازی ساختار کلی وب سایت

بهینه سازی ساختار کلی وب سایت

از مهمترین مقوله هایی که در طراحی سایت باید مد نظر قرار گرفته شود و مقدم بر ورود اطلاعات در سایت نیز می باشد، سئو سایت و بهینه سازی کلی ساختار سایت است

یکی از مهمترین مقوله هایی که در طراحی سایت باید مد نظر قرار گرفته شود و مقدم بر ورود اطلاعات در سایت نیز می باشد، سئو سایت و بهینه سازی کلی سایت...

انتخابگر پوسته

اخبار سئو

بهترین نرم افزارهای سئو و بهینه سازی سایت برای ویندوز

بهترین نرم افزارهای سئو و بهینه سازی سایت برای ویندوز

نرم افزارهای سئو سایت برای پلتفرم ویندوز دسکتاپ در سال 2019

نرم افزار وب سئو (Web CEO Professional Suite): یکی از بهترین نرم افزارهای سئو که از سال 2012 تا به حال از آن استفاده می کنم «Web...

بهترین نرم افزارهای بهینه سازی سایت و سئو در سال 2013 کدامند؟

بهترین نرم افزارهای بهینه سازی سایت و سئو در سال 2013 کدامند؟

10 نرم افزار برتر بهینه سازی سایت و سئو سایت در سال 2013

قطعا یک حلقه مهم بهینه سازی سایت و سئو مشاهده نتایج فعالیت هایی است که برای سئو سایت انجام داده ایم! خوب، فکر می کنیم بهترین کار را در کمترین زمان...

انتخابگر پوسته

آموزش سئو

بهترین نرم افزارهای سئو و بهینه سازی سایت برای ویندوز

بهترین نرم افزارهای سئو و بهینه سازی سایت برای ویندوز

نرم افزارهای سئو سایت برای پلتفرم ویندوز دسکتاپ در سال 2019

نرم افزار وب سئو (Web CEO Professional Suite): یکی از بهترین نرم افزارهای سئو که از سال 2012 تا به حال از آن استفاده می کنم «Web CEO» می باشد. با اینکه این نرم افزار پولی هست، شما می توانید با وارد کردن یک آدرس ایمیل و پسورد دلخواه بدون وریفای کردن به صورت...

تکنیک های سئو داخلی سایت (On-Page SEO) چیست؟

تکنیک های سئو داخلی سایت (On-Page SEO) چیست؟

آموزش تکنیک های سئو داخلی سایت در سال 2019

آموزش انواع تکنیک های On-Page SEO یا سئوی داخلی سایت به صورت خلاصه و کاربردی: سرعت بارگذاری سایت خود را بالا ببرید.... از فرم صحیح آدرس دهی (SEO-Friendly URL) در سئو داخلی سایت خود بهره ببرید.... انتخاب تگ تایتل یا عنوان مطالب می تواند هوشمندی یک سئوکار را به نمایش...

سئو چیست؟ متخصص سئو کیست؟ استراتژی سئو چیست؟

سئو چیست؟ متخصص سئو کیست؟ استراتژی سئو چیست؟

سئو سایت چیست؟ بهینه سازی سایت به چه معناست؟ متخصص سئو کیست؟ مفهوم عملیاتی سئو چیست؟

سئو چیست؟ « سئو » تلفظ واژه «SEO» که مخفف عبارت انگلیسی «Search Engine Optimization» است و به معنی "بهینه سازی موتورهای جستجو" و مفهوم "عملیات و فرایندهای بهینه سازی صفحات وب به منظور ایندکس مناسب آنها توسط موتورهای جستجوی...

الگوریتم گوگل رنک برین چیست؟ اهمیت آن در سئو سایت چقدر است؟

الگوریتم گوگل رنک برین چیست؟ اهمیت آن در سئو سایت چقدر است؟

از جدیدترین و برترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل که بر مبنای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) ساخته شده، الگوریتم رنک...

رنک برین از پیچیده ترین الگوریتم های گوگل است و برای پایان دادن به فعالیت های سئو کلاه سیاه، سئو خاکستری و کلاسیک متولد شده و با نهایت هوشمندی خود به ما یادآور می شود که نیاز به تدوین استراتژی مناسب برای سئو سایت خود داریم، باید وب معنایی و تجربه کاربری را مد نظر قرار دهیم و...

سئو و مهمترین نبایدها در ارتقاء و بهینه سازی وب سایت

سئو و مهمترین نبایدها در ارتقاء و بهینه سازی وب سایت

مواردی که باید به ذهن سپرده و استفاده از آنها را در سئو سایت ترک نمایید تا همیشه به نتایج بسیار بهتری در رتبه بندی نتایج جستجو...

در صورتی که علاقه مند به سئو سایت هستید،درجهت ارتقا رتبه سایت خود در موتورهای جستجوی وب همچون گوگل و افزایش بازدید سایت خود تلاش می نمایید، موارد ذیل را به ذهن سپرده و استفاده از آنها را ترک نمایید تا همیشه به نتایج بسیار بهتری در نتایج جستجو و بهینه سازی وب سایت خود دست...

انتخابگر پوسته

خدمات سئو حرفه ای

تماس برای سئو و بهینه سازی سایت